Sjötåg i Västerled

posted in: Aktiviteter | 0

Förra åretssegling sköna dagar vid bryggan i Abbekås hamn har resulterat i att några medlemmar i klubben har planerar att under de två första veckorna i juli gemensamt genomföra en segling till Danmark och Tyskland. Rutten inkluderar hamnar som Rödvig och Vordingborg på Själland, Klintholm och Stege på Mön, den klassiska skuthamnen Marstal på Aerö, Heiligenhafen innanför Fehmarn i Tyskland, Nakskov på Lolland m fl. Det blir gång både utomskärs och i de smala rännorna i de grunda farvattnen mellan de danska öarna. Kanske skänker vi också 370-årsminnet av slaget vid Fehmarn en tanke. Där, precis i de farvatten där nu en fast förbindelse mellan Danmark och Tyskland börjar byggas, slog den den svenska örlogsflottan i oktober 1644 i grunden  den danska. Kanske kommer tunnelbygget att bringa vrakrester från slaget till ytan.