Soppafton med Mats

Så var det då tid för vårens sista Soppafton och för det efterlängtade föredraget av meteorologen Mats Andersson. Denna gången gick körningen till Abbekås bra och Mats  kom fram helskinnad ( till skillnad från förra gången då han blev påkörd av en räddningsbil på E65:an! ). Många medlemmar hade ställt upp och det var helt fullt i klubbhuset. Stämningen var, som vanligt mycket hög, ja vi har ju högt i tak i vårat klubbhus! Och maten, oj det var en skaldjurssoppa som hette duga, fantastiskt gott och det tackar vi Bengt och Birgitta för, underbart!!

Mats berättade om hur de bygger upp sina prognoser och hur de presenterar dem. Framförallt det sistnämnda skall man kanske lyssna lite mer på. Säkra prognoser avslutas klart och positivt, osäkra blir lite ”luddigare” och mer svävande. Tänk på det! Mats fick också många frågor och vi fick många svar, bl a varför DMI har bättre prognoser än Mats och hans kolleger. Svaret var att Danmark är mindre och plattare och därför enklare att ställa prognoser för, vad nu det har med vår kust att göra?! Bengt avtackade Mats för ett intressant och trevligt föredrag med en vacker blomma Det blev en lång kväll, men trevligt hade vi!

SOPPFEST FEB 2016 SOPPAFTON 11 FEB 2016 2 SOPPAFTON 11 FEB 2016 3