Tack Ystad!

posted in: Seglarskolan | 0

IMG_0143Seglarskolan i Abbekås är i full gång och våra duktiga instruktörer har intensiva dagar. I fredags gav dock en trotjänare upp efter många års hårt arbete. Det var vår ribbåt som varit följebåt under seglarskolan och bidragit till flera räddningsinsatser när andra båtar och personer befunnit sig i sjönöd. Med klubbens nyinköpta reservbåt kunde fredagens aktiviteter, som tur var, genomföras ändå.

IMG_0148Det återstår dock den sista veckan av två pågående kurser med optimistjollarna – en för nybörjare och en fortsättningskurs. Båda med kapsejsning och andra övningar när det behövs en ribbåt. Alla mekaniker vi kontaktat var chokade med jobb eller på semester? Vad göra??? Det gäller att tänka som en jolle, dvs optimistiskt. Vi provar att ringa till en av våra klubbkollegor, Ystads segelsällskap. Utan att tveka fick vi låna deras nyinköpta ribbåt hela kommande vecka! Det är väl härligt med samarbete och att kunna få hjälp när man behöver det som mest. Tack Ystads SS och Ystads Båtklubb!

Igår hämtades den på trailer och ligger nu i vår hamn. Nästa veckas kurser kan genomföras och eleverna får sin avslutning på fredag som planerat.
Vi önskar alla en fortsatt glad och optimistisk sommar:)