Äventyrlig höstfest med härlig soppa

Igår, torsdag 30/10, var det höstfest i klubbhuset. Det var helt fullsatt, vilket inte var så konstigt eftersom inte bara en fyllig soppa lockade, utan även ett fylligt program. Det var både höstmöte, höstfest med soppa, tårta och kaffe samt ett mycket intressant föredrag om en jorden-runt segling.

Klubben fick ett sorgligt budskap för en tid sedan att vår klubbmedlem Bengt Fogelberg avlidit. Våra tankar går till hans hustru Signe Bernkull Fogelberg och andra närstående. Begravningen äger rum den 7/11 i Marsvinsholmskyrkan. Anmälan senast den 3/11 till Kviskes begravningsbyrå i Ystad.

Vi är glada att Björn Westerberg återhämtar sig efter en hjärtoperation och vi hoppas se honom i hamnen snart. Även Bengt Borglin är på bättringsvägen och vi skickar krya på dig hälsningar.

IMG_2890

Punkter som avhandlades i övrigt på höstmötet var information om seglarskolan, klubbens ekonomi, utbildningsprogram för 2015, kommande klubbaktiviteter, förslag till arbetsgrupper i syfte att dela upp ansvar och arbete i klubben, guidning på hemsidan och några ord från valberedningen. Alla lyssnade intresserat, vilket framgår av bilderna.IMG_2888

Sedan serverades en utsökt soppa med chorizo, hembakat bröd och tillbehör tillagat av Ann-Christine med assistans av Leif. Tack för det! Recept hoppas vi läggs in på vår receptsamlingen på hemsidan.

Så till kvällens höjdpunkt – vår hedersgäst Carl-Erik Andersson berättade om hans och vännen Janne Larssons 3-åriga jordenrunt segling med båten Albatross. MYCKET intressant och målande beskrev han planeringen, seglingen, äventyret med roliga, dråpliga och spännande eskapader illustrerat av bilder från stormar, möten och fantastiska tropiska öar sällan besökta av båtar. Alla fick sedan kaffe och tårta när vi var i Nya Zealand(?!). Allt är möjligt när man är i Abbekås.

Efter föredraget fanns det möjlighet att köpa boken ”Att segla med Albatross” och en nyutkommen bok på engelska, vilket många gjorde. Tack till Elias och Richard som bjöd in Carl-Erik!

Tack alla för en mycket trevlig kväll i vårt fina klubbhus!

Här kommer informationsbilderna som visades på höstmötet samt några bilder från föredraget.

ABK Höstmöte 2014