Båtdagen 2015

Ordförande Kjell Holst hälsar alla välkomna

Förra helgen, förutom vårt eget årsmöte, ägde rum även Båtdagen – Skånes båtförbunds årsmöte. Även i år var deltagandet inte så stor. Av 35 medlemsklubbar med över 10.000 medlemmar var bara 9 representerade. Från ABK hade vi på plats tre representanter: Per Tistad, Olle Swärd och Aleksandra Erlandsson. Sedvanligt omvaldes på mötet en del av styrelsemedlemmar, dock utan några större förändringar med undantag för Sven Olsson som efter flera år lämnar posten som sekreterare. En av årsmötets stora frågor blev Båtunionens höjda medlemsavgifter. För att klubbarna ska kunna förberedda sin ekonomi för den höjda avgiften beslutade årsmötet att Skånes båtförbund betalar under det första året hälften av höjningen, dvs 7 SEK. På mötet valdes även två representanter till den kommande Båtriksdagen som äger rum 28-29 mars i Helsingborg. Från Skånes båtförbund kommer Tomas Henriksson och Petra Elg att delta. Det pågår ett aktivt arbete i syftet att förnya arbetssätt och få flera klubbar och medlemmar engagerade i Skånes båtförbunds arbete. Som en del av det träffades styrelse under helgen på en lunch till lunch konferens för att planera inför det kommande verksamhetsåret. Inför höstmötet uppmanar valberedningen alla klubbar att nominera till posterna i styrelsen.