NFB och SkBf i Abbekås båtklubb

Den 26 april hade Skånes båtförbund sitt styrelsemöte i Abbekås båtklubb. Att förlägga styrelsemöten i olika klubbar ger möjligheten till direkta möten med medlemsklubbar, diskussionerna om lokala behov och ökad ömsesidig kunskap om klubbarnas och SkBf:s verksamheter. Varje besök resulterar i en kort klubbpresentation på förbundets hemsida under rubriken Hemma hos… Men det är inte det enda styrelsemöte som planeras i Abbekås.
Nämnden för Båtlivsutbildning – NFB har förlagt sitt styrelsemöte den 4 juni till Abbekås Båtklubb på inbjudan av klubben genom Per Tistad som sitter i NFB:s styrelse för Svenska Kryssarklubben. Tanken är bland annat att sätta fokus på de krav som öppen kust ställer på båtlivet, i motsats till skärgård och skyddade vatten, som gärna hamnar i centrum när man formulerar innehållet i marina utbildningar.
NFB är den organisation som fastställer krav för och examinerar för förarintyg, kustskepparintyg, VHF/SRC och ytterligare ett dussintal olika marina intyg. Bakom Nämnden står Svenska Båtunionen – SBU, Seglarförbundet, Kryssarklubben och Transportstyrelsen. I styrelsen sitter för övrigt utöver Per Tistad också ordföranden i Skånes båtförbund, Kjell Holst, för SBU:s räkning.