Nyvald ordförande Adam Brenthel känner stor ödmjukhet inför uppgiften

Vid det senaste årsmötet valde klubben en ny ordförande, Adam Brenthel. Adam vill nedan ta tillfället i akt att presentera sig för alla de medlemmar som inte hade möjlighet att delta på årsmötet.

Det är mycket hedrande att bli vald till ordförande i denna fina förening. Är det någonstans som jag vill engagera mig så är det i Abbekås Båtklubb. Jag har kommit hem. Även om jag har bott med min familj på en gård i utkanten av Rydsgård sen 7 år tillbaka så ser jag mig fortfarande som nyinflyttad. Vi flyttade från Göteborg till dessa vackra trakter när jag blev doktorand vid Lunds universitet. Då valde vi Skurups kommun för att det påminner om Öland där jag har min uppväxt. Hela mitt liv har båtar och havet haft en stor dragningskraft på mig och varit en källa till inspiration. Jag köpte min första båt när jag gick på mellanstadiet och åkte runt i Kalmarsund med allt större båtar under mina tonår. Det var först i de tidiga 20åren när jag träffade min nuvarande fru som jag upptäckte segling i båtar lånade av vänner. Då var det Internationell Folkbåt, Midget Magnifik, BB17 och sen köpte jag en motorseglare som jag renoverade och bodde på som student i Malmö.

Till och med min avhandling i Konsthistoria och visuella studier inspirerades av havet. Omslaget pryds av en stor våg som bryter ett par kilometer väster om Abbekås en dag i november 2015. Boken The Drowning World avhandlar hur bilder av vatten, i brist på andra bilder, används för att gestalta hur klimatförändringar kommer att omforma våra liv och samhällen. Vid sidan av isbjörnar på smältande isflak så är översvämningar av städer och byar de allra vanligaste bilderna för att övertyga allmänheten om att klimatförändringar är på riktigt. Vackra och skrämmande bilder ska väcka engagemang för att vi ska förbereda oss på framtiden, tanken är att bilder av något som alla fysiskt kan relatera till kopplar ihop ett framtida hot med historiska händelser. Abbekås är ett bra exempel på ett samhälle som fått uppleva naturens kraft när Backafloden 1872 vällde över hamn och hus. Det berodde inte klimatförändringar men det visar hur erfarenheter av havet gör att vi förstår naturens kraft och kan samlas kring gemensamma utmaningar.

Det jag hoppas kunna ge styrelsearbetet är en van hand att föra klubban och ett engagemang för kustkultur där segling är ett nödvändigt gott … ”navigare necesse est”.  Jag vill verka för den öppna anda som klubben välkomnat mig med och jag hoppas att fler seglingsintresserade ska hitta vår klubb så att båtlivet än mer frodas och växer för framtiden. Segling är ett klimatsmart äventyr och en semester du inte behöver resa till. Målet är resan.

//Adam Brenthel