Vi minns B G Nilsson

posted in: Okategoriserade | 0

Idag var jag på begravningen av B G i Snårestad kyrka. I den vackra kyrkan hänger ett modellskepp av Ostindiefararen Götheborg som förfärdigats och skänkts av B G. För mig var Abbekås båtklubbs förra ordförande Bengt-Göran Nilsson en djupt engagerad föreningsmänniska och en sjöman som älskade båtar, havet och sjöfart. För andra var han också en massa andra saker, för att B G var en man med sällsynt många strängar på sin lyra. En man med mycket livserfarenhet och goda värderingar. Därför ringde jag ofta min vän för att fråga om råd när det kom till de svårare spörsmålen. Han hade inte alltid svaret men han var alltid intresserad av frågan och resonerade sig fram till en hållning som höll för verklighetens prövning. Jag hör fortfarande hans övertygande och tydliga röst och minns de många gånger när han stått upp för det han trodde på. Att säga att han hade talets gåva är en underdrift.

När vi sågs sista gången så frågade jag honom om hur man ska leva sitt liv för att få uppleva så mycket spännande saker som han har gjort. Jag kände att jag ville få ett svar på denna allmänmänskliga fråga. Den som levt länge och upplevt mycket är förmodligen den som bäst kunde ge svar. B G började med att berätta om sin familj och föräldrar, sin uppväxt och vikten av att värdesätta kunskap men att det fortfarande inte bara är kompetens och utbildning som gör att man får vara med och göra skillnad. Det viktigaste är istället att vara nyfiken på det nya och öppen mot sin omgivning, då kommer man möta många människor och blir insläppt i de sociala sammanhang där människor gör spännande saker tillsammans.

Hur många båtar har inte B G varit med och byggt och hur många historier från livet fanns inte att berätta? Jag älskar historier och nautika och hade velat få höra så många fler berättelser men kände att tiden inte räckte till. Vi bestämde oss för att träffas igen när jag kom hem från sommarens segling och jag skickade bilder till honom från Mön och Falster. Jag ville dela med mig av seglingen, nya kuster som tornar upp horisonten och danska hamnar. Det är inga nya farvatten för en sjöman som B G men segling är ett äventyr varje gång man ger sig ut och havet alltid nytt. Glädjen över god vind, stora vågor, en härlig kryssbog och anlöp i främmande hamn är några av livets stora glädjeämnen. Nu kan jag inte skicka några bilder till B G men jag har kvar en tydlig bild och hör fortfarande rösten från en man som man kan lära sig mycket av.

Adam Brenthel ordf. ABK

B-G har lämnat oss

Det är med stor saknad vi minns vår medlem Bengt-Göran Nilsson, eller BG som vi kallade honom. Efter en tids kamp mot sjukdomen gick han bort den 18 juli och begravning har skett i kretsen av de närmaste.

BG hade ett stort intresse och kunnande om segling, båtar och framför allt om marinteknik. Han har varit mycket engagerad i båtklubben och bland annat varit styrelseordförande och flera andra roller där han tillfört mycket. Han sökte hela tiden lösningar och såg alltid till klubbens bästa.

Han hade varit med om mycket och delade gärna med sig av historier och anekdoter. Vi minns framför allt när han visade filmen och berättade om sin tid med Ostindiefararen Götheborg där han var teknisk chef på resan till Kina. Filmen gick även på TV och vi ska försöka visa den i klubbhuset under hösten för de som är intresserade.

Han sålde sin älskade båt förra året och även om han inte fick det pris han ville ha hamnade den i viken mittemot varvet där den byggdes.

Du fattas oss, BG!

Anders Fredberg kassör ABK